Sivu 11

Keskiviikko 19.3.2008 Turvallista matkaa talvisissa oloissa Suomalaiseen tienhoidon osaamiseen luotetaan eri puolilla maailmaa Teksti ja kuvat Päivi Halonen Suomessa on pitkät välimatkat ja vaihtelevat talviolosuhteet. Tien kunnossapitäjillä on haastetta tässä maassa. Suonenjoella Iisveden kylässä sekä Salossa toimiva Arctic Machine Oy on yksi Euroopan suurimpia tienhoitolaitevalmistajia. AM on Suomessa alan markkinajohtaja, ja yhtiö tunnetaan Pohjois-Euroopassa ja Venäjällä vahvana erikoisosaajana. Suomalaisen tienhoidon tuntemukseen luotetaan eri puolilla maailmaa. AM:n toimitusjohtaja Juha Jääskelä sanoo yrityksen vahvuuden olevan tienhoitolaitteisto kokonaisuudessaan. Esimerkiksi Saksassa tehdään auroja, mutta ei alusteriä, sillä ne eivät kuulu tienhoitoon siellä, selventää Jääskelä. Road Teamista suoraa käyttäjäpalautetta Lumi ja sen poisto, liukkaus ja liukkaudentorjunta ovat haasteita tienhoidon ammattilaisillekin. Arctic Machine on perustanut oman Road Teamin, joka on tarkoitettu tuotteiden käyttäjille. Siis kuljettajille. Järjestämme tiimille koulutuksia ja esimerkiksi tienhoitoseminaareja. Kuljettajat saavat uusinta tietoa, ja me kuulemme tärkeää käyttäjäkokemusta. Käyttäjäpalautteen avulla laitteista kehitetään entistä toimivampia, kertoo Jääskelä. Road Teamin uusin teema "For Arctic Machinen markkina-alueena on Pohjoismaiden lisäksi Baltian maat ja IVY-maat. Asso Seiler asentaa puskuria Venäjälle lähtevään autoon. safe roads" korostaa nimensä mukaisesti turvallisuutta. Haluamme saada tiet turvallisiksi tienkäyttäjien liikkua, mutta panostamme myös kuljettajan työympäristöön. On kaikkien etu, että kuljettaja voi keskittyä työhön eikä hänen tarvitse ihmetellä monimutkaisia ohjaimia, Jääskelä tuumaa. Helppokäyttöinen ohjausjärjestelmä on asennettu noin 50 autoon, ja käyttäjäpalautetta odotellaan mielenkiinnolla. Erilaiset olosuhteet vaativat jokainen oman erikoiskalustonsa, tietää Arctic Machinen toimitusjohtaja Juha Jääskelä. Tienhoito parempaan suuntaan Juha Jääskelä ajaa noin 60 000 kilometriä vuodessa ja tunnustaa tarkkailevansa kaiken aikaa tienhoidon tasoa. Jääskelä on huomannut, että tiettyinä aikoina hoitotoimet eivät ole ihan ajan tasalla. Nollakelin tienoilla sen huomaa ehkä parhaiten. Lämpötila voi muuttua, ja kitka heikentyä nopeasti. Vaikka liukkaudentorjunta aloitetaan keliennusteiden mukaisesti, kestää aikansa ennen kuin tieverkosto on saatu turvalliseksi käyttäjille. Nopeaa ratkaisua ongelmaan ei tienhoidon asiantuntijallakaan ole tarjolla. Ovatko autokohtaiset hoitoyksiköt liian suuria, koska hoitotyöt venyvät? Toisaalta, tienhoitoautojahan pystytään lisäämään, mutta kuka sen sitten maksaa? Omalta osaltamme käytämme 60 vuoden aikana kertyneen kokemuksen tienhoidon tehostamiseksi ja liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, pohtii Jääskelä. Olen silti sitä mieltä, että tienhoitoasiat menevät koko ajan parempaan suuntaan. On hyvä merkki, että asiasta puhutaan ääneen, korostaa Juha Jääskelä. Tapio arvostaa hyviä työvälineitä Tapio Tick tekee töitä Suonenjoen kaupungin Volvolla. Ennen "kaupunkiajoon" siirtymistään Tapio ajoi Savon Matkan rekkaa ympäri Suomea. Perheen kannustamana Tapio hakeutui kaupungin palvelukseen 17 vuotta sitten. Tapion mielestä liikenneväylien kunnossapidon välineet ovat kehittyneet huimasti viime vuosien aikana. Jouduttaahan se työtä, ja työn jälki on parempaa, kun auran ja alusterän luovutuskulmia voidaan säätää, toteaa Tapsa. Erityisesti hän arvostaa sirottimen automatiikkaa. Kun auto pysähtyy, sirotinkin pysähtyy. Ennen sirotin piti sulkea katkaisijasta. Joka mieheltä se jäi joskus valuttamaan hiekkaa, vaikka auto seisoi, nauraa Tick. Tapiolla on vertailupohjaa tienhoidosta myös käyttäjänä. Suurin syy onnettomuuksien lisääntymiseen lienee liikennemäärien kasvu. Rekkojen syyllistämisestäkin Tapiolla on näkemys. Yhdistelmät ovat tänä päivänä painavia. Jos kuvitellaan tilanne, että tuiskuttaa lunta, niin joku henkilöautoilija ei uskalla ajaa 50:ä lujempaa. Jos yhdistelmä ei pääse ohi, vaan köryytellään letkassa, niin sillä vauhdilla rekka ei pääsekään mäkeä ylös, vaan hyytyy rinteeseen. Ja rekkakuskiahan siitä torutaan, vaikka vaihtoehdot olivat vähissä. Suonenjoen kaupungin Volvo on varusteltu Arctic Machinen tienhoitolaitteilla. 11

Section 1

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32

Miksi näet tämän sivun?

Selaimesi Flash Player on liian vanha tai Javascript ei ole päällä, joten näet julkaisun tekstiversion.

Lukeaksesi julkaisun Digipaper-muodossa asenna/päivitä Flash Player tästä tai laita Javascript päälle.

Digipaper-julkaisun lukeminen edellyttää vähintään
Flash Player versiota 7.


Jos selaimeesi ei ole asennettu ajantasaista Flash Playeriä, voit asentaa tai päivittää sen tästä.
© Copyright 2004-2006 Mederra Oy