Sivu 23

Jotta hyvä alku ei tällä kertaa tyssäisi kipeisiin lihaksiin ja kankeaan fiilikseen, Yhteishyvän valmentaja Jani Oravamäki antaa lukijoille kevään ajan hyviä kuntovinkkejä. Lukijoita liikuttamassa Yhteishyvän uusi liikunta-asiantuntija Jani Oravamäki kehottaa heti kärkeen pitämään mielessä, että hiljaa hyvä tulee. Leppoista Oulun murretta jutusteleva 35-vuotias herra on ammatiltaan liikunnanohjaaja ja kuntohoitaja. Hän on työskennellyt tyky-kuntoutuksen parissa jo 11 vuotta Holiday Club Oulun Eedenissä. Hän on unelma-ammatissaan liikunnan parissa, sillä liikunta on kuulunut aina hänen elämäänsä. Yhteishyvän liikunta-asiantuntijaksi hän ryhtyi mielellään, sillä miehen missiona on saada niin moni ihminen liikkeelle kuin mahdollista. Janin haasteena on keksiä porkkanoita, joiden avulla saamme rakennettua askel askeleelta kuntomme kohdalleen. Ensimmäiseksi porkkanaksi hän heittää liikunnan aloittamisen rauhalliseen tahtiin. "Vasta-alkajan on tärkeä rakentaa peruskestävyyttään matalatehoisella liikunnalla. Liikunta voi olla vaikkapa kävelyä, mutta sitä pitäisi harrastaa suhteellisen pitkän aikaa kerrallaan, sillä pitkäkestoinen liikunta edistää myös rasva-aineenvaihduntaa. Tunnin leppoisa lenkki pari kolme kertaa viikossa riittää vasta-alkajalle", hän lupaa. Syke olisi hyvä pitää 110­130 kieppeillä. Se on vauhtia, jolloin pystyy rupattelemaan lenkkikaverin kanssa, eli PPP-vauhtia (Pitää Pystyä Puhumaan). Seuraavassa numerossa jatketaan peruskunnon kohentamista, myöhemmin keväällä perehdytään myös lihaskuntoon ja an-aerobiseen liikuntaan. 1 /2 0 0 8 Y H T E I S H Y VÄ 23

Section 1

Section 2

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80

Miksi näet tämän sivun?

Selaimesi Flash Player on liian vanha tai Javascript ei ole päällä, joten näet julkaisun tekstiversion.

Lukeaksesi julkaisun Digipaper-muodossa asenna/päivitä Flash Player tästä tai laita Javascript päälle.

Digipaper-julkaisun lukeminen edellyttää vähintään
Flash Player versiota 7.


Jos selaimeesi ei ole asennettu ajantasaista Flash Playeriä, voit asentaa tai päivittää sen tästä.
© Copyright 2004-2006 Mederra Oy