Sivu 25

"Tekijä on olluT Tarkkana ja sanonuT: 'siTTen jäTkäT, Tämän sauman piTää olla jusTiinsa Tässä!'" "Sellainen, johon voi luoda suhteen ja joka kestää sekä fyysistä että henkistä aikaa" hän määrittelee. , Esteetikkona Suomela taipuu hieman enemmän kauneuden kuin toimivuuden kannalle. Esimerkiksi hän ottaa uudet autot, joilla on ajettu tuulitunnelissa edestakaisin, jotta ilmanvastusta olisi mahdollisimman vähän. "Kauneimmat autot ovat kuitenkin 1900-luvun alkupuolelta, vaikka niissä on paljon tuulipintaa." Suomela arvostaa myös yksinkertaisuutta. Hän nappaa käteensä lusikan ja nostaa sen kasvojensa tasolle. "Ensin on ollut suora kappale alumiinia, jonka päälle on pudotettu vesipisara. Se on painanut alumiiniin pesänsä, ja näin muoto on syntynyt" , Suomela selittää. Seuraavaksi hän nostaa ilmaan kahvikupin. "Tämä on kaunis muoto. Välillä ajattelen, miten energiat ovat suuntautuneet muodon sisällä. Ovatko ne symmetrisiä vai kamppailevatko heikot ja vahvat voimat keskenään?" Ennen kuin keskustelu menee liian korkealentoiseksi, lienee parasta lähteä kaupungille katsomaan, minkälaista arjen muotoilua sieltä löytyy. Varman päälle Helsingin keskustassa sijaitseva Dianapuisto näyttää symmetriseltä. Sen keskellä on patsas, jonka naishahmo on juuri heittämässä keihästä. "Tuo heittoasento on ihan väärä, mutta esteettisistä syistä virheitä saa tulla" Suomela huomauttaa. , "Kaikki on nykyisin suunniteltu loppuun asti ja nuoltu viimeisen päälle. Moderni kaupunkiarkkitehtuuri jättää minut kylmäksi. Kaupungissa pitäisi olla monen ikäisiä kerrostumia, sen tulisi olla kuin tilkkutäkki" Renvall , sanoo. Kun Hannu Kähösen suunnittelemat matalalattiaraitiovaunut tulivat katukuvaan vuonna 2009, Renvall oli kauhuissaan. "Olin ihan huonona. Ajattelin, että ei perhana! Vanhat raitiovaunut ovat kuin liikkuvia taloja, pidän niistä kovasti. Kesti hetken aikaa ennen kuin totuin uusiin." Ja sieltäpä lipuukin sopivasti yksi matalalattiavaunu pitkin Bulevardia. "Kyllä tuo nyt ihan hyvältä näyttää" , Renvall myöntää. Taiteilija ja muotoilija tarkkailevat kaupungin liikkeitä vaunun ikkunasta. Kummankin mielestä raitiovaunun saama Kaj Franck -palkinto oli ansaittu. Toinen hieno esimerkki arkisesta muotoilusta ovat heidän mielestään muotoilija Antti Nurmesniemen ja taiteilija Börje Rajalinin 1970-luvulla suunnittelemat metrojunat. "Korutonta ja asiallista" Suomela , luonnehtii. Renvall kehuu metrojen upeaa väriä ja moittii samaan hengenvetoon nykymuotoilun värittömyyttä. "Pliisuus on nyt väreissä in. Mennään beigeen päin ja pelataan varman päälle" hän sanoo. , Suomela harmittelee sitä, ettei suomalaisessa katukuvassa juuri näy seinämaalauksia. "Täältä saa tikulla kaivaa, että sellaisen löytää. Ruotsissa, Hollannissa ja Jenkeissä paikat ovat seinämaalauksia väärällään!" Graffiteista hän ei perusta. "Olen niin paatunut kuvantekijä ja -katselija, että on vaikea enää omaksua tuollaista" Suomela pahoittelee. , Sen sijaan hän innostuu Jaffa-julisteistaan tunnetun mainosgraafikon Erik Bruunin lausahduksesta, jonka mukaan kunnianhimoinen tekijä saa kaupallisestakin julisteesta taidetta. "Nykypäivän mainostoimistojen työntekijät ovat lukeneet kuvanluvun perusteet alusta loppuun. Mainoksissa on mitä hienoimpia piilotettuja merkityksiä" hän sanoo. , Älä selitä Raitiovaunu pysähtyy Arabianrannassa päätepysäkille. Sen vieressä on rappuset, jotka johtavat nivellettyä katosta muistuttavan vaneriteoksen äärelle. "Tuo on varmaankin jonkun muotoilijaopiskelijan tekemää taidetta. Jotain sellaista, mitä ei ole tarkoitettu käyttöön" Renvall pohtii. , Saara Renvall pitää itseään käyttötaiteilijana. Yhteishyvä 1.12 | 25

Section 1

Section 2

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80

Miksi näet tämän sivun?

Selaimesi Flash Player on liian vanha tai Javascript ei ole päällä, joten näet julkaisun tekstiversion.

Lukeaksesi julkaisun Digipaper-muodossa asenna/päivitä Flash Player tästä tai laita Javascript päälle.

Digipaper-julkaisun lukeminen edellyttää vähintään
Flash Player versiota 7.


Jos selaimeesi ei ole asennettu ajantasaista Flash Playeriä, voit asentaa tai päivittää sen tästä.
© Copyright 2004-2006 Mederra Oy